Kilka dni temu pomagałem uruchomić kampanię w systemie Google Ads (AdWords’y) dla zaprzyjaźnionego serwisu telefonów z Krakowa. Wszystkie reklamy tekstowe zostały bez wyjątku odrzucone z powodów „działalności podlegającej ograniczeniom”. W podobnej sprawie odezwał się znajomy, który prowadzi “pogotowie komputerowe”, serwis IT – z tym samym problem: Odrzucone reklamy serwisowania laptopów, usuwania wirusów itp…Szybko okazało się, że to rozległy i trudny temat czyli:

Zakaz  reklamowania w Google pomocy technicznej oferowanej przez firmy zewnętrzne

Odrzucone reklamy nie zawierały zastrzeżonych znaków towarowych, czyli np. Samsung, iPhone. Jedynie ( i aż!) spójny z dopuszczonymi słowami kluczowymi ( tak, frazy zatwierdzono) tekst w takim oto brzmieniu: “Wymiana wyświetlacza”, “Oryginalne wyświetlacze” , “zbita szybka?”, Nowy ekran bez utraty danych”? Wymiana w 24h z  Wysyłką, na zrzucie ekranu szczegóły wraz ze statusem “odrzucono”. 🙁 

Zrzut ekranu z systemu Google Ads - z odrzuconymi reklamami serwisu telefonów.
Odrzucone reklamy

Przy statusie link do wycinka z  Polityki Reklamowej Google Ads, a w nim wyraźnie jest napisane, że odrzucane bedą reklamy np.:


pomocy  technicznej związanej z rozwiązywaniem problemów, zabezpieczeniami, usuwaniem wirusów, łącznością z internetem, obsługą kont (np. odzyskiwaniem haseł i loginów) lub instalacją oprogramowania

Lista przykładów oczywiście nie jest kompletna bo w filtry wpadł przecież serwis smartfonów i laptopów? Rzut okiem w wyniki wyszukiwania (SERP) i widzę, że reklamy np. Media Markt oraz kilku innych serwisów GSM jeszcze się pokazywały i to z tekstem oferującym wymianę wyświetlacza.

Szybko na forum społeczności reklamowej  Google znalazłem ciekawy wątek, który obszernie opisuje trudność kwestii i niejasne zasady przyznawania “autoryzacji

Google nie chce $$$ od branży serwisowania sprzętu i oprogramowania w trosce o interes użytkowników? Jasne 🙂

We wątku wypowiadają się inni przedstawiciele serwisów IT oraz serwisów telefonów, których reklamy naprawy sprzętu zostały odrzucone przez Google. Dziwią się, że Google rezygnuje z dość pokaźnego źródła przychodu – wiele firm (jest ich chyba z kilkaset w samej Polsce)  wydaje ponad 1500-3000 zł miesięcznie serwuje reklamy, głównie lokalnie, osobom które chcą np. wymienić wyświetlacz w telefonie lub naprawić laptopa po wylaniu na niego kawy..

Okazuje się, że Google już rok temu (sierpień 2018) ogłosił, że powoli wdraża zakaz reklamowania usług wsparcia technicznego (serwisowanie, naprawy w kategorii IT) globalnie. Jak widzimy w Polsce ten ban dopiero się rozkręca! Nie wiadomo czy nie obejmie też serwisowania AGD, samochodów, no bo dlaczego nie? Skoro, jak twierdzi Google, użytkownicy byli często wprowadzani w błąd reklamami, korzystali z usług z których nie byli zadowoleni.

Motyw troski o użytkownika wyszukiwarki  jakoś słabo do mnie przemawia. Możliwe, że doszło już do porozumień z producentami smartfonów by tylko AUTORYZOWANE serwisy (w niedalekiej przyszłości) mogły się reklamować. Jak taka autoryzacja ma wyglądać, ile kosztować, jakie warunki trzeba spełnić na razie nie wiadomo… 

Co robić? Jak reklamować serwis telefonów, IT, laptopów? Bądźmy bardziej kreatywni!

Reklamy w wyszukiwarce Google Ads to jedno z głównych źródeł zleceń dla serwisów telefonów i sprzętu IT – zwłaszcza dla tych nowych, mniejszych, lokalnych i mniej znanych firm. Zmiany treści reklam nic nie dadzą!

Jake są więc alternatywy?

  • Oczywiście skuteczne pozycjonowanie się i SEO po to aby być wysoko w wynikach organicznych ( “darmowych”) :-). To jednak nie jest łatwe i napewno nie daje tak szybkiego efektu jak Google Ads. Jednak, nie ma wyjścia, trzeba inwestować właśnie w SEO! Na pewno trzeba regularnie działać  w wizytówce Google Maps, pozyskiwać opinie, odpowiadać na pozytywne i negatywne opinie, wrzucać foty z udanych zleceń, publikować posty itp.
  • Docieranie z reklamą serwisu do zdefiniowanych grup odbiorców o podobnych zainteresowaniach, tj. Szukających w Google np. “Pogotowie komputerowe” lub “wymiana ekranu w Samsungu”. Jest to reklama banerowa. Mniej skuteczna ale lepsze to niż nic! Na razie testuję, poniżej zrzut ekranu, – jak widzicie – frazy zakazane w reklamach do wyszukiwarki, w sieci reklamowej są dozwolone (jeszcze!). Kaman
Zatwierdzone reklamy w sieci reklamowej Google dot serwisowania sprzętu, wsparcia technicznego
Reklama banerowa zatwierdzona…
  • Inne kanały online: Facebook, YouTube, Insta: tutaj inna taktyka zarówno co do budowania zasięgów organicznych jak i płatna. Ale to temat rzeka, na inny wpis za pewne… 
  • Lokalne serwisy i portale ogłoszeniowe: OLX, Oferteo, Favore itp.
  • Ulotki..

A tak na poważnie to inwestujmy wszyscy czas i budżety w SEO. To popłaca – na szczęście wie o tym wspomniany na początku krakowski serwis telefonów. Pozdrawiam Prestige GSM 👊.